dinsdag 7 juni 2011

Gemiddeld.

Ik vind mijzelf een MEER dan gemiddelde geest.

Nuancering: dit geldt SLECHTS mijn IQ, en wel HELEMAAL niet mijn EQ, laat staan mijn CQ (cultureel quotient).

En -gezien mijn inkomen- wordt ik daarom meer dan gemiddeld belast.
(dus niet zeuren over dat ik nix aan je uitkering, je BSO-bijdrage/je zorgtoeslag/je kinderbijslag/je WIA/WAO/WW- of anderszins bijdraag, want dat doe ik wel.

Vandaag gewerd mij een bericht:
• Vertalers worden niet vergoed bij doktersbezoek.

Lijkt me helemaal OK, maar schijnt door velen (?) als 'erg' te worden ervaren.

STEL: In Marbella breek je je been. Je arriveert in het ziekenhuis.
VERWACHT JE DAAR DAN EEN SPAANS-NEDERLANDSE TOLK?
Nou, ik niet.
(en dat is ook de waarheid, op een enkele uitzondering na in Denia)

Dus, waarom dan wel hier?
Ooit over nagedacht?
Ooit berekend hoeveel dat ge-tolk kost?

Lekker aan de patient doorberekenen.
Dan krijgt mijn buurman weer N2T-cursisten, waar hij van leeft...
Dan duurt het wachten in de rij bij (vul-in-eigen-winkelervaring) ...,
niet meer zo lang...

Amerikanen,Saoediers,Jemenieten,Portugezen...
Koop ook es een boekje 'hoe zeg ik het in het nederlands'
Of, als je hier langer verblijft: leer allah-zij-geprezen (waarvoor?) Nederlands!

DE TAAL VAN HET LAND WAARIN JE WOONT.

Is dat teveel gevraagd:
• zo ja, dan stem ik de volgende keer op keizer geert.
• zo nee, dan praat ik met jullie (kan nu niet, ik spreek geen Sanskriet)

• onze wegen zijn niet goud-bekleed.
• onze lonen maken jou niet tot miljonair (Jan de B wel uiteraard....).
• waarom ben je hier? Voor de taal? (die spreek je niet).
• voor de 'voorzieningen' (gaat mede door jou voor eenieder minder worden. BEDANKT)?
• Na 40 jaar hebben jelui de 'middenstand' ontdekt (andersom helaas NIET).

Over 'zaken' een volgende keer.
Ik stop ermee (voorlopig uiteraard).


Geen opmerkingen: