zaterdag 11 juni 2011

Enthousiasme


De laatste maanden heb ik mijn blog verwaarloosd.
Mea Culpa, mea Maxima Microkrediet Culpa....

Het doet mij zeer, te erkennen dat ik fout zit/zat/gezeten heb..
Er was een reden...
En die is gerelateerd aan mijn geboorteplaats: Schiedam.

Er was eens een soort van -zeg maar- idealist- en die dacht...
(dat is in Schiedam al heel bijzonder)
"Laat ik es een forum openen voor 'vrije meningsuiting'
rond allerhande themata met betrekking tot Schiedam":

De geschiedenis, de politiek, de roddels, de achterklap, de ideeen. de toekomst, het nieuws, de bekeuringen, de gemeenteraad, de winkels, de leegstand, de verhuurderstarieven, de verzakkingen, kortom: de dingen des levens.

Het forum ontstond (in de vroege oudheid).
En had (een soort van) succes.
Dat wil zeggen: een 20-40 tal 'auteurs' begon oeverloos over alle hiervoor benoemde themata te oh-en (tsja, ik MOEST een kwalificatie bedenken...).

Een 500-tal dagen geleden leerde ik de url 'schiedamstad.nl' kennen
en dacht: L E U K (echt, werkelijk waar, serieus, gemeend en al die andere shit).

en meldde mij aan als mede-kletser (ik dacht: als je auteur bent van 2 boekjes dan kun je ook wel meeleuteren op een stadsforum)...

Het forum had auteurkwalificaties: je was nieuw, gevorderd of professional (met ietwat anders gedefinieerde termen als 'Newbie', via Full Stadter tot [nog een stap hoger, weetiknietmeer]). BTW: waarom moet dat in het Engels?

Gezellig.

Dus ik meldde mij aan.
Geen punt: Kies 'gebruikersnaam' en 'wachtwoord', zoals overal elders.
Mijn naam was uiteraard mijn naam: dus Jan van der Meulen, what's in a name.
(later bleek dat 90% van de 'auteurs' zich onder een -aan intimi bekende, maar overigens anonieme- 'schuilnaam' aanmeldden. Ik verkoos aan deze poppenkast niet mee te doen.
Mijn password ******** en dit was (inclusief mijn IP-nummer) alleen voor de site-baas inzichtelijk.

Ik schreef...
en schreef
(veelal 's nachts daar dat het dagdeel is waarin ik -volledig- leef)
en schreef....

en werd in pakkumbeet 200 dagen 1 van de 'topauteurs' (in kwantiteit, over kwaliteit valt uiteraard te twisten) van het betreffende forum.

Maar ik was niet lief genoeg voor de mede-forummers.
Ik ben NOOIT lief.
Ik ben. (dus niet 'lief' genoeg).

en werd dus (na geklaag van lieden die hun 'eigen' geluid als het geluid der mensheid definieerden) 'gewaarschuwd'. Door de forum-manager....
(dat is een woord waar ik 24 uur per dag voor door het lint ga)
Manager (=beheerder) is een feodale term en hoort niet thuis in onze samenleving.
Manager (zie vorige definitie) behoort dus niet tot mijn vocabulaire. (ofwel: managers 'bestaan niet').

Tijdens de 'wedstrijd' (waarschijnlijk iets met voetbal) werden de feitelijk afwezige regels (van vrije meningsuiting) geherdefinieerd (voor Schiedammers: dat is zoiets als de buitenspelregel wijzigen in die zin dat een speler die de 'helft' van de tegenpartij binnendringt, een rode kaart krijgt, DUIDELIJK, ja idioot he, maar ja, de werkelijkheid neemt soms een loopje met het leven...) en mij werd verteld dat ik alleen ZUIVER op berichten van derden mocht reageren, ZONDER in dat bericht uit te weiden (wijden?) naar 'andere' onderwerpen. Men karakteriseerde eea met de term 'off topic' hetgeen etymologisch valt te herleiden tot 'buitenshuis'.

Ik ben altijd 'binnenshuis' als ik schrijf (per digitaal medium) dus ik dacht: DEERT MIJ NIET, gaat over anderen....
FOUT, FOUT, HELEMAAL VEREKEERD.
Men 'bande' mij.
[Belachelijk Nederlands, had uiteraard 'verbande mij' moeten heten, maar alla(h)].

• eerst voor 72 uur, ofwel 3 x 24 uur, c.q. 3 dagen
• toen wat langer (een week oid)
en daarna (ten derde male) voor eeuwig....

Ik mag de site niet LEZEN, en ik mag geen berichten PLAATSEN. Dat is strijdig met de vrijheid van meningsuiting, maar -alweer- alla(h).....

Tot zover de vrije meningsuiting wat betreft lieden die het particulier initiatief omarmen.
(en dat mag nog stemmen ook!!!)

Ik ben dus (volgens mij als eerste) verbannen van een 'openbare site'.
Uiteraard heb ik al met Bram gesproken:
er zit -aldus Bram- toch zeker wel een gevangenisstrafje van een paar jaar
of een schadevergoedinkje van een ettelijk tonnetje voor mij in.
Als ik aangifte doe....

Ik aarzel, niet als mens, maar als Schiedammer....
want ik heb als benadeelde partij al meer dan 10 inbraakaangiften gedaan (officieel geregistreerd).
toen ik in mijn vorige huis woonde (Julianalaan te Schiedam, oei, nu dalen aldaar de prijzen..)
en heb uiteraard op geen van deze aangifte een rechtszaak zien volgen....

Mijn toenmalige buurman, zijn naam wordt nooit (meer) genoemd
(beheerde kennelijk ca 25 jaar de gemeentelijke financien)
en heeft er kennelijk ook voor gezorgd dat onze stad er
een niet AL te geweldige reputatie op na houdt wat betreft
historisch erfgoed... (maar dat heb ik van horen zeggen hoor, IK weet daar niks van)...

Mijn toenmalige buurman meldde mij, op mijn vraag na zijn verhuizing tot naast mij,
'waarom hier?', dat hij zijn 'vrinden' (NIET fout gespeld) bij de politie had gevraagd hoe
het stond met de criminaliteit alwaarikwoonde. De 'vrinden' zeiden: no problemo...
en hij geloofde hen, hij was immers politicus.
Ik heb hem later 'voorgelicht'/ingelicht over het mij toegebrachte setje inbraakpogingen/inbraken, waarop hij, uiteraard politicus, zei: dat is NIET waar.

Wat een politicus geestelijk moet doormaken, gun je toch NIEMAND?

Hij -ik geef het schoorvoetend toe- heeft bijgeleerd.
(en is enkele maanden na mij ook verhuisd en weet nu ook wat aangifte doen betekent)

Hoe dan ook...
Na mijn 'verbanning' (ik zie dat als een Geuzenprestatie, maar ja, dat waren ook gewoon piraten, dus wat bedoel ik nu helemaal....?) dacht ik:

Ik ga weer gewoon 'echte' dingen schrijven,
in mijn digitale dagboek.

Hierbij.
Wordt vervolgd (of ik natuurlijk....)

Geen opmerkingen: