maandag 13 februari 2012

Dom


Moeilijk thema.
Als je zegt:'velen zijn dom', veroordeel je massa's tot, tja, tot wat?. Tot 'hebben geen idee wat deze maatschappij te bieden heeft', of, 'weten niet waar te gaan, behalve agressie (zeer begrijpelijk)', of, 'mijn kind HEEFT nu 1-maal problemen.....KANIKERWATAANDOEN?'

Ja, daar zeg je zo wat...

Ik koos voor het uitsterven van mijn genen. Zouden meer mensen moeten doen...
Ik voorzie geen prettige toekomst voor nu-geborenen in de toekomst van 2050. U wel?
Ik heb geen vertrouwen in anderen-dan-mijn-vrienden (maar ik heb een schuilkelder...)
Ik ben inmiddels omgeschoold tot 'would-be' programmeur. Best spannend!
Ik heb het geluk te kunnen doen wat ik leuk vind, een uiterst luxe positie.
Ik heb de idee, dat 't/m 40-ers' geen idee hebben wat hen dezer jaren overkomt.
Ik denk dat ze daarom 'veilig PVV, VVD en D'66' stemmen. Heel erg verkeerd!
Ik noem dat dom!
Ik noem zoveel dom. En dat maak ik zelf uit ja.
Ik noem de EU boven hetgeen de EEG was DOM (blijkt elke dag: QED)
Ik noem politici die hun termijn uitdienen tot aan hun lucratieve bedrijfsbaan DOM.
Ik hoef alleen te verwijzen naar 150 volksvertegenwoordigers in de 2e Kamer. DOM.
Ik denk dat u dus wel begrijpt wat ik bedoel, zoniet, dan bent u in mijn definitie DOM.
Ik denk dat CITO-toetsen heel veel domheid doorverwijzen naar VWO/Gymnasium
Ik WEET dat veel van die domheid op HBO/WO terecht komt...
Ik besef medeplichtig te zijn aan het verstrekken van 'diploma's' aan velerlei domheid.
Ik bevind mij in gezelschap van 1000-en die (zelfs NU nog) hetzelfde deden/doen.

Nederland verdomd! Ofwel Nederland ver-DOMd, wordt alsmaar dommer.
Nederland Ver-MANAGERd, ofwel laat DOM veel verdienen: Managers zijn DOM!.
(let op: er zijn ZELFS NU NOG, columnisten (zoals Kalshoven) die groot=GOED achten).
(nou vraag ik je)...

Er zijn heel wat erge dingen gepubliceerd 'in de naam' van dom-economisch denken...
Ik noem er een paar:

Schaalvergroting is OK, erger nog, schaalvergroting MOET...
Ik leg uit:
(huidige) Economie staat voor HEEL VEEL kleintjes die concurrentie inhoud geven.
(dat is de theorie)
(maar)
(huidige) Economie heeft als feitelijke inhoud: een stuk of wat HEEL GROTEN
(die als kartel opereren en concurrentie monddood maken)
(dat is de praktijk).
Dat was het, simpeler kan het gegeven 'domheid' in een vakgebied niet worden geduid.

Vrije markten zijn een zegen.
Ik leg uit:
(huidige) Economie predikt vrije markten, ofwel concurrentie op allerlei vlak.
(dat is de theorie)
(maar)
(huidige) Economie heeft de pest aan vrij verkeer van ARBEID, mede ingegeven door de kiezers van vrije-markt-supporter-partijen als VVD en PVV.. Immers: wij willen helemaal geen MOE-arbeiders die onze buurt verstehren en onze wijken overheersen.
(dat is de praktijk).
CONCLUSIE:
ONS is ONVRIJ wanneer VRIJEMARKT-denken heerst.
En toen?
Toen trokken de economen zich terug, wisten het ook niet meer......
maar kwamen (altijd achteraf) vertellen, hoe verkeerd de politiek handelde...
(hun college-dictaten waren ondertussen met geen letter gewijzigd)
ZE LOGEN DUS (nu, toen, straks, kortom altijd).

Vrije goederen zijn gratis (dit is wel de ergste van de drie voorbeelden)
  • Dus schone lucht, schoon water, schone natuur, schone bodem, schone zee, schone ..... is GRATIS.... TUURLIJK, daarom kost asbestverwijdering HE-LE-MAAL niks, daarom is olieverwijdering na een ramp met een olietanker HE-LE-MAAL gratis, daarom is bodemverontreiniging in (ex-)industrie-gebieden KOSTENLOOS. Toch?
  • Dus het onttrekken van metalen/mineralen/zoet water/etcetera aan 'de natuur' is GRATIS en verandert NIETS aan ons (toekomstig) bestaan? Mag ik even een teiltje? Uiteraard wordt met 'kosten' de DOMHEID van verwervingskosten bedoeld: Ik leg uit: WE HADDEN TOCH EEN CONTRA-HA-CT? VOOR WÈNIG? TOCH? DAT WAS TOCH LEGAAL OK? TOCH?.... Ja, volgens Heertje ja, maar niet volgens IK.
  • Wat zei ik ook alweer over toekomstige generaties, die we nu aan het maken/opvoeden zijn? Hebben die BAAT bij dit soort vrije-goederen-onzin-filosofie (als dat woord tenminste ijdel gebruikt mag worden?)???
Het ligt uiteraard IETSJES anders.

Vrije goederen bestaan helemaal niet!

Die bestaan alleen in economen-idiotie-land.

Zijn die economen dom dan? Inderdaad. De vrije-goederen-economen zijn uiterst dom.
Gevolg van 'geloof in eigen eigenwijsheid' en andere dommigheid.
Een BEETJE docent had die Heertje auto-monteur moeten maken.
Wie weet dattie dan in ieder geval EEN PAAR banden GOED had vernieuwd.
Wie weet dattie ons dan NIET had verveeld met dingen waarie NIKS van snapt.
(maar wel jarenlang VWO-boekjes schrijven vol met dit soort onzin-denken: DOM!)

Kortom: DOM (dat rijmt)!

Welaan dit waren mijn overdenkingen voor vandaag.
En morgen niet meuten over stank/vervuiling/veelsteveel verdienende managers/enzoekzelfookeenswatmeutwaardigs!

Geen opmerkingen: