zaterdag 7 april 2012

Marketing


Het woord alleen al is een desillusie. Immers, wat leren aankomende studenten economie? Dat De Markt het medicijn is voor ellende in uw portemonnee en tegelijkertijd de kuur voor uw aanstaande rijkdom (in geld dus he, markten gaan over geld, de rest is weggedefinieerd….) Alles sal reg kom, komt dus door De Markt. Allemaal onzin uiteraard en tegelijkertijd het fundament van de waanzin van het ik-tijdperk. Ja ik leg ALLES uit.


Je hebt dus net gehoord als nietsvermoedende 1ste jaars, dat De Markt het toppunt van economisch denken is en dat De Markt ervoor zorgt dat mensen werken (of niet), dat produkten worden verhandeld (of niet), dat mensen arm zijn (of niet), dat er oorlog is (of niet), kortom De Markt beheerst ons gehele leven (of geheel onze dood natuurlijk, De Markt is Almarktig). Diezelfde verdoolde zieltjes in die 1ste jaarscollegebanken die (vanwege De Markt) worden 'onderwezen' door 'nerd'-achtige typjes, die voor minimum loon aanstaande miljonairs opleiden, krijgen (van die nerd) te horen dat De Markt dit alles bereikt doordat er een onontkoombaar (geacht) stuk/brok logika aan ten grondslag ligt. Daar zijn boeken over volgeschreven. maar die komen allemaal neer op het volgende thema/axioma/paradigma/waanidee, te weten:


Te duur verkoopt niet/niet veel, te goedkoop leidt tot failissement/liquidatie.


Bedenk goed: over dit zinnetje zijn bibliotheken volgeschreven.



Het volgende college van onze 1ste jaars econoom in spé betreft het onderwerp Marketing.

Ok, denkt de 1ste jaars, daar zit Market in, geloof dat ik dat maar ga volgen...


Fout, want afgezien van het 'secret' woord Marketing in de vorige zin (zoekt en gij zult vinden), wordt in dat Marketing-college vertelt dat een bedrijf zal 'vergaan' als ze haar taak in termen van Marketing verzaakt.. Oei, wat zou dat dan wel wezen????


Marketing, aldus de volgende 'nerd'-docent, gaat ervan uit dat de consument (en met hem [M/V] alle consumenten) door de bomen het bos niet meer zit. Welke frisdrank/auto/opleiding/douchecreme,/haarlak/rimpeloplosser/hypotheekadviseur/vakantiereisgids/bank/spaarprodukt/modekleur/etcetera moet dat individu nu eigenlijk kiezen? Marketing, aldus de nerd, geeft het antwoord.


De student is in verwarring.

Immers, De Markt bracht de heilstaat, toch?

Maar nu schijnt De Markt Marketing te heten….toch?


Beide opvattingen zijn uiteraard onjuist (met deze type-streek heb ik de aarde verlost van boekgeschreven onzin, waarmee het allerhoogste Paasvuur uit de geschiedenis kan worden gevormd.


Ik ben voor boekverbranding van aantoonbare onzin (en uiteraard blijft er 1 kopie achter bij de Koninklijke Bibliotkeek, voor weer ander 'nerds' die hun dokterstitel nog willen halen…).


Samenvattend:

• 1) er is een groep nerds die denkt dat De Markt geluk brengt.

• 2) er is een groep die denkt dat Marketing geluk brengt.


Tegenover 1) valt in te brengen dat er nog nooit conclusief empirisch onderzoek naar is verricht. Onderzoek dat IS uitgevoerd naar de kracht van De Markt, is vaak tendentieus, nooit volledig en wijst tegenbewijzen naar de prullenbak, ofwel ontkent hun bestaan.


Tegenover 2) hoeft helemaal niets te worden ingebracht. Het is uiteraard allemaal onzin/leugen en bedrog, verpakt in juridisch vaak onaantastbaar idioom. Afgezien daarvan valt niet in te zien dat een bedrijf als Foxconn in de VRC en in Taiwan, die produceert voor alle grote computermerken, in staat is -met hun 1-vormige produktiekwaliteit- om al die afnemende grootfabrikanten als het BESTE uit de bus te laten komen, hetgeen immers de Marketing van alle Dell/Apple/Sony/Nokia ons willen doen geloven. Als Foxconn marketing zou bedrijven…. tja, maar zij doen/mogen dat niet (dat heet De Vrije Markt, thema voor later).


Het bestaan van Foxconn is wat mij betreft het failliet van Marketing. Ik zou BIJNA geneigd zijn te zeggen dat De Markt er wat 'bestaanswerkelijkheid' beter voor staat, maar ik houd het er voorlopig op te melden dat beide economische heipalen (Markt en Marketing) op een schaal van 1 tot 10 bij mij niet in de buurt komen van een voldoende.


Maar de Ik-kers van onze samenleving [zo ongeveer iedereen die is geboren vanaf de jaren (19)80] denken geheel anders over het vorige. Zij zijn al vanaf geboorte gehandicapt door de brainwashing van tv/internet/de straat/marketing en andere invloeden. Bij gebrek aan op voldoende kwalitatief niveau functionerende ouders gaf dit hun karakter inhoud, kortom zij verwerden tot de perfecte Ik-kers van de vorige en de huidige eeuw. Hun kinderen zijn zo mogelijk nog erger Ikker en zo heeft Marketing en brainwashing het toch nog gewonnen. Ofwel geld verdienen aan onzin (=Marketing) heeft het al JAAAAren gewonnen van logica (=De Markt).


Zo, nu eerst de wereld redden.


Geen opmerkingen: