zaterdag 7 april 2012

Onder wijs


Vandaag (eigenlijk gisteren, maar toen sliep ik) werd bekend dat er wellicht de mogelijkheid wordt geschapen (door onze 150 almachtige regeringsinspecteurs) om scholen te stichten die niet 1 van vele goden: de god/ de jezus/ de allah/ de buddha/ de (vul eigen godheid in), dan wel 1 van vele schoolprofessionalvoorbeelden: Montessori, Dalton, Jena enzovoorts als 'leidend thema' kennen, maar dat ook de mogelijkheid moet bestaan om 'eigen levensvisie' tot school-eigen denkthema te maken.

Interessant.

Ik schat dat er op korte termijn vele 'levensvisie-scholen' hun accreditatie-aanvraag gaan indienen. De hele maatschappelijke beerput gaat nu open. Ik noem wat voorbeelden:

• 1) Alle Nederlandse politieke partijen gaan scholen oprichten,
• 2) Elk bedrijf in Nederland dient een school-stichtings-aanvraag in,
• 3) Elk individu in Nederland claimt een levensvisie en gaat onderwijs verzorgen.

Ik schat het aantal school-beginnen-ja-ik-wil aanvragen op circa 18 miljoen (gebaseerd op de som van bovenstaand drietal 'partijen'.

Er zal debat komen, velen vallen af, hun voorstellen snijden geen hout, zijn kreupel of anderszins gemankeerd, maar er blijven pakweg 100 serieuze accreditatie-zoekers over.

Ik ben blij met dit plan ter vernieuwing/aanpassing/modernisering van artikel 23 van onze grondwet. Waarom? Omdat dan eindelijk die belachelijke oververtegenwoordiging van religieus getint onderwijs zijn feitelijke plaats zal krijgen: procentje of 20 (max). Dat lijkt me meer dan zat.

Geen opmerkingen: