donderdag 19 mei 2011

NOUT


Kennelijk een econoom. Maar dan geen up-to-date-econoom.
Eerder 1 van de jaren 80 oid. Migraine-patient. Dat zie je zo.
Ik weet waar ik het over heb dank u.
Vanavond te gast bij de NEP Pauw & Witteman talkshow, te weten bij Knevel & van den Brink (zoiets als 'beken of ik maak een heks van je' (=Knevel) en 'bij Monopoly is dat de achterbuurt' (=vd Brink).

Nout was aan het woord/werd gevraagd door K/B over 'de situatie Griekenland'. De Telegraaf pakte vandaag uit met een een heerlijk Geert-verhaal: "geen cent meer naar de Grieken", hetgeen er bij het NL-publiek uiteraard in ging als Christoffeltaart. En terecht. Want Geert (en NL) heeft volkomen gelijk. En NOUT dus niet, zo bleek bij K&B. Nout zei: ZE (de grieken) moeten BETALEN, wij sluiten ons aan bij de gedachte dat een schuld een schuld is (gevolgd door bijbelse spreuken door Knevel). Nout stelde ook dat EUROPA heel veel ellende zou meemaken als de Griekse schuld zou worden afgestempeld (=voor elke schuld-euro betaal je maar 0.80 eurocent, oid).

Wat heeft die Nout gelezen in zijn al te lange baan bij DNB?
Ooit gehoord van de Amerikaanse Savings&Loan-crisis?
Nout?
Kostte de US-bevolking tenminste 150 miljard $$.
Geen kattepis.
Maar ging wel gepaard met 'afstempelen' (=voor 1$ krijgt u 0.8$ terug, dankuwel)

Moeilijk?
Tuurlijk niet.
Al die 'zogenaamde' intelligente "beleggers"' met hun 'verwachtingen', hun 'prognoses' en hun bonus-ideeen kunnen de boom in. Geen bonus, zwaar verlies en dikke bult, eigen schuld. Ik leg uit:

Als je in een 'land' belegt dat het moeilijk heeft...

(ik noem: Griekenland, Italie, Frankrijk, Spanje, Ierland, Portugal, Het Verenigd Koninkrijk, om de Oost-Europa-landen -dat zijn er ca 60- niet te vergeten)...

dan weet je dat je in risiko belegt. Weliswaar krijg je MEER rente dan bij de ABN/AMRO, je WEET dat je rendement risiko herbergt. In plaats van de 'beloofde' 7%, kun je ook -7% krijgen. Dat betekent pech en dat is de essentie van risiko.

En NOUT gaat dat allemaal recht breien.
Wat een incompetente sukkel.
(OK, hij heeft migraine, ik ook, maar dat rechtvaardigt geen onzin-gedrag).

Ik vertel:

Noem mij een land (met economische ellende) dat NA interventie door het IMF groot is gegroeid. Allemaal toch? Zegt Nout!? Fout! De waarheid ligt VER uit het midden. De meeste landen die hulp (?) kregen van het IMF (dwz: privatiseer, belast modaal [en minder] maximaal , geef ondernemingen alle -fiscale- ruimte, doe niet aan 'staatshulp', beperk (tot het nulpunt) alle 'eigen ondernemingen eerst'-initiatieven en laat 'DE MARKT' alles bepalen. Resultaat: de interne markt sterft af, Coca Cola en Mc Donalds wint en het land wordt uitgebuit, dus nog armer dan VOORDAT het IMF ingreep. U gelooft mij niet? Dat is dan erg dom van u. Kennelijk kent u de economische realiteit van de laatste 60 jaar niet: DOE UW HUISWERK!!!! (en de heer zal u uw zonden vergeven -dacht ik-). Ik raad u aan RTL-X uit te zetten, uw computer aan te zetten en op zoek te gaan naar een N I E T Oprah Winfrey-boek en het daadwerkelijk te lezen. U kunt DAARNA bij MIJ te biecht gaan. Ik vergeef u, ga ik vanuit. U bent toch wel eerlijk tegen MIJ?

Voorbeelden van landen die het ZONDER IMF-beperkende onzin hebben gered, door de jaren heen....?: Wat dachtu van China?, en van Zuid-Korea?, en van Japan?, en van ........ (vul je eigen favoriet in).

Het IMF is met/zonder DSK (die manager die nu kennelijk hiv/aids heeft opgelopen) een HEEL SLECHTE CLUB. Ongeveer van dezelfde kwaliteit als de gemiddelde 'Corps'-club bij universiteiten. HET 'corps', zingt, bralt en zuipt en doet (positief, maar in hun geval negatief punt) aan 'netwerken'. Te eigen nutte, dacht ik zo. Eigen corps eerst, zo noem ik het liever en dat is heel veel dichter bij de waarheid.

Als ze hun eerste Ferrari gekocht hebben willen ze wel 1 euro voor het Kankerfonds doneren.
(en onder andere om DIE reden word ik NOOIT KWF-donor, of donor 'an sich'!)

Griekenland (cum suis) gaat/gaan het NOOIT redden.
Nederlandse belangen zijn er. OK, neem je verlies en doe het voortaan beter.
Griekenland is failliet. Bedenk: die andere Zuid-eurolanden OOK.
Griekenland moet UIT de EURO.
Zij hebben gejokt/gelogen/gefraudeerd/omgekocht.
Daar maken wij HALALGEHAKT van!


Geen opmerkingen: